Trenger vi strenge regler for fyrverkeri?

De siste årene har reglene for fyrverkeri blitt stadig strengere. Hvorfor har vi så strenge regler for fyrverkeri? Bør det innføres totalforbud mot privat fyrverkeri?

Reglene for salg av fyrverkeri er blitt mye strengere. Nå må alle salgssteder godkjennes og få et sertifikat. I tillegg er det kun lov å selge fyrverkeri to dager i året. De aller fleste vil ha forståelse for dette. At det kun tillates seriøse forhandlere er noe både kundene og samfunnet profitterer på. Det er også helt greit at salget av fyrverkeri starter så sent. Så lenge det ikke er tillatt med fyrverkeri før nyttårsaften, er det strengt tatt ingen som har bruk for dette tidligere. Kort sagt syns jeg disse reglene er fornuftige og lite kontroversielle.

Hva så med de mange lokale forbudene mot oppskyting av fyrverkeri? Argumentet som brukes for slike forbud er hovedsaklig stor brannfare. I mange tilfeller er også dette den reelle årsaken. Min mening er imidlertid at mange motstandere av fyrverkeri bruker dette argumentet, selv i områder der brannfaren ikke er spesielt stor. Det har blitt altfor enkelt å forby fyrverkeri over store områder.

Her må det selvfølgelig skilles mellom offentlige og private areal. Etter min mening skal det veldig mye til for at et forbud mot fyrverkeri på privat eiendom skal kunne aksepteres. Da skal det være på grunn av en stor og reel brannfare.

Hva så med de som ønsker å videreføre forbudet mot fyrverkeri med styringspinne, og også ta forbudet et skritt lenger? Stadig flere ønsker et totalforbud mot privat fyrverkeri. Argumentene er først og fremst brannfaren og personskader som oppstår ved bruk av fyrverkeri. Dette er gode argumenter som det absolutt bør tas hensyn til.

Men hvorfor oppstår det brann og personskader som følge av fyrverkeri? I de aller fleste tilfellene er det feil og uvettig bruk av fyrverkeri som får uønskede konsekvenser. Da er det ikke selve fyrverkeriet som er problemet, det er personene som håndterer det. En bil kan være et drapsvåpen dersom den brukes ufornuftig. Skal vi forby biler av den grunn?


For meg er frihet for det enkelt mennesket viktig. Vi skal i størst mulig grad selv ha mulighet til å ta avgjørelsene som påvirker våre liv. Raketter er en stor og viktig del av nyttårsfeiringen. Hvorfor skal jeg nektes denne gleden fordi noen andre er uansvarlige?

Fyrverkeri som brukes riktig utgjør også en liten risiko for personskader. Dersom jeg ønsker å ta denne risikoen mener jeg det må være mitt valg. Vi kan ikke forby alt som utgjør en risiko. Hva med ekstremsport som fjellklatring og basehopping? Hva med båtfolk og fiskere som legger ut i stormen, eller turgåeren som prøver seg på Hardangervidda en vinterdag når sikten er lik null og gradestokken viser minus 30 grader?

Det finnes mange eksempler på aktiviteter vi mennesker bedriver som medfører en grad av risiko. Innenfor rimelighetens grenser må den enkelte selv få ta disse valgene. Dersom du ikke liker fyrverkeri, gir det deg ikke rett til å nekte andre denne gleden.

Mange forsvarer et forbud mot fyrverkeri med at vi kan ha organisert felleoppskyting av fyrverkeri. For min del er dette et argument som ikke har holdbarhet i denne diskusjonen. Spørsmålet er om samfunnet bør ha rett til å nekte en privatperson å bruke fyrverkeri fra sin egen eiendom.

Dersom brannfaren ikke er uvanlig stor og værforholdene ikke er farlige, mener jeg at samfunnet ikke på noen måte har rett til dette. Den enkelte persons råderett over eget liv er en grunnleggende del av vårt demokrati. 

En person som er beruset og skader andre mennesker med fyrverkeri, må få sin straff gjennom rettsystemet. Det blir ikke riktig å straffe alle de som bruker fyrverkeri på en forsvarlig måte, gjennom et forbud. Tenk på alle som påføres skade fra berusede bilkjørere. Vi forbyr ikke privat bilkjøring av den grunn.

Jeg vet at mange er uenige med meg i dette spørsmålet, men for meg er friheten til i størst mulig grad å kunne bestemme over eget liv det viktigste i denne sammenheng.

Kommenter gjerne saken nederst på siden.




4 kommentarer:

  1. Bra innlegg. Det er alltid noen forståsegpåere som skal styre andres liv.

    SvarSlett
  2. Det er desverre det ja. Det provoserer meg sinnsykt når andre mennesker forsøker å styre mine valg og mitt liv.

    SvarSlett
  3. Men det vil alltid finnes personer som ikke bruker det RIKTIG, det være seg pga alkohol eller IQ. Da kan det gå riktig galt, også for omgivelsene eller andre personer.

    SvarSlett
  4. Det samme gjelder jo for mye annet også. Bilkjøring er et eksempel.

    SvarSlett