Da var jeg ferdig med Høyre

Siden jeg ble medlem i Unge Høyre for 18 år siden har jeg stått trofast ved mitt valg gjennom mye motgang, men nå er det slutt. Da jeg skummet gjennom VG nett og fant artikkelen Solberg inviterer hele fagbevegelsen til samarbeid fikk jeg nok.

Både i praktisk poltikk og ideologisk har Høyre alltid stått frem som en motvekt til fagbevegelsens makt. Nå har dessverre gode meningsmålinger gått til hode på Erna, som tydeligvis ønsker at Høyre skal bli det nye Arbeiderpartiet.

Det er ikke mye igjen av den "Jern Erna" som ble valgt til partileder i Høyre. Nå blir politikken stadig mer lyseblå og muligheten for makt blinder partiledelsen. I mange år har jeg forsøkt å forklare velgerne forskjellen på Ap og Høyre. Er det nå noen vesentlig forskjell å forklare? Knefallet for makten til fagbevegelsen, og da spesielt LO, er sannsynligvis begynnelsen på Høyres nedtur. De sviker nå sin viktigste velger gruppe, samtidig som de svikter sin historie og ideologi.

Riktig nok poengterer Solberg at Høyre fremdeles er uenige med fagbevegelsen på flere punkter. Det er ikke engang i nærheten av det som burde være sagt. "Frihet for det enkelte menneske og "forandre for å bevare" har vært viktige slagord for Høyre. Frihet for det enkelte menneske er noe fagforeningene undertrykker hver eneste dag. Jeg har selv vært ansatt i en bedrift der fagbevegelsen hadde stor makt. Enten meldte du deg inn i klubben eller så ble du mobbet ut av arbeidsplassen.

Hvordan Erna og Høyre kan invitere en gjeng med uttalte og sterke sosialistiske verdier til samarbeid er totalt uforståelig.  Den gang jeg ble medlem i Unge Høyre var slagordet, " jeg vil bestemme selv". Slike ord blir nå meningsløse.

Høyre har enkelt og greit sviktet sine idealer og sin ideologi for å øke oppslutningen blant velgere. Heldigvis kommer de til å miste oppslutning på slike utspill. Det er tydelig at gode meningsmålinger har gått til hodet på enkelte. Kan det være en bergenser....

Les også: Maria Amelie en kriminell?
Les også: Utnytting av velferdsstaten.

3 kommentarer:

  1. Enig. Nå er det mer en nok. neste valg blir det blank stemme. Mvh tidligere medlem

    SvarSlett
  2. Det har skjedd en viss endring i retorikk fra Høyre, bl.a. mer fokus på "det myke" ved at man snakker om menneskers utfordringer når de ikke får velge sin behandling selv og tvinges inn i et middelmodig statlig system. Men bak retorikken ligger fortsatt planene om konkurranseutsetting. Bare se til Sverige. Moderaterna måtte vinne velgere i sentrum for å komme i regjering, og etter 5 år med kontroll har OECD nå kåret Sverige til landet med best økonomisk vekst. Slik kommer Høyre også til å styre Norge!

    Dersom vi skal ha sjanse til å bedre samfunnet etter 2013, er vi avhengige av at alle dere med markedsøkonomiske ryggmargsreflekser også støtter Høyre. Høyre er vårt beste håp for mer kapitalisme i dag, men er helt avhengig av kjernevelgerne støtter opp!

    SvarSlett
  3. Er delvis enig med deg. Når det gjelder den økonomiske politikken er Høyre fremdeles til å stole på. Det jeg reagerer på er at Høyre svikter sin ideologi. Dette gjelder ofte mindre politiske saker, men utvilingen er likevel klar.
    Jeg ønsker et Høyre som kjemper for retten til å være forskjellig. Retten til å selv bestemme.

    SvarSlett